Dün Terörün hic akla gelmiyecek sekilde, olaninin 5.nci yili idi.Tv.ler gene o günü bize yasattilar.Binlerce kisi ölmüs terör adi ne olursa olsun bir kere daha lanetlenmisti.Ve ne idoloji tasirsa tasisin lanetlenecektirde.Tabii bizim konumuz bu degil.O günki ,günün yasanan olaylari icersinde.Kahramanca canlari pahasina calisan ve ölen itfayicileri,saglik görevlilerini ve polisleri gördük.Gözden kacan bir kahramanlar daha vardi ?... 3 Ucak hedefini bulmus bir ucak ise araniyordu.Bu demekdi ki.Havada olan 5000 binin üzerinde olan ucaklardan bir tanesi daha vardi.Gökyüzünde 1 milyona yakin insandan bir avuc teoristin daha büyük bir kaosa yol acilmamasi icin bütün ucaklarin derhal inise gecmesi idi.Okyonus üzerinden gelen 100 lerce ucagin Amerika hava sahasina girmeden.Kanada'ya yönlenmeleri veya Neu Fundland.Hava limanina inmeleri idi.Iste o andan itibaren Trafik Kontrolörleri bütün sorumluluklari üzerlerine almislardi bazi ucaklarin yakitlari Kanada'ya kadar yetmiyecek.Bazilari ise Amerikanin iclerine kadar ucacaklari icin haddinden fazla yakit tasiyorlardi ki bu da inise gectikleri zaman korkunc kazalara sebep olabilirdi.Okyonus üzerinden gelen ucaklarin cogu ise Büyük ucaklar idi.Neu Fundland hava limani inis pisti uzun olmasina ragmen eni cok dar idi.Bir anda 100 lerce ucagin inise gecmesi ve pilotlarla kominikasyon ayni anda olmasi da imkansizliklar arasinda idi.Yakitlarini bosaltma esnasinda arkalarinda baska bir ucagin olmamasi lazimdi.Bu bir avuc isimsiz kahramanlar 1 Milyon insani burnu kanamadan asagi indirmislerdi.Onlarin anisina asagida topladigim bir kac bilgiyi sunmak istedim.
Hava Trafik Kontrolörü: kendi sorumluluk sahasında uçmakta olan ya da bir Havalimanı/Hava meydanındaki tüm hava trafiğinden sorumlu kişidir.
Kontrolör Pilotlara tarafından verilen talimatlarla ICAO (Uluslar arası Sivil Havacılık Teşkilatı) tarafınca belirlenen hava trafik kontrol kuralları doğrultusunda ayırmalar gerçekleştirilerek hava trafik akışında güven unsuru sağlanabilmektedir.
Bir Hava Trafik Kontrolörü çalışırken, radar monitöründe ya da Meydan Kontrol Kulesinde göz ile hava taşıtlarını takip ederken, algılama, dikkat ve konsantrasyon unsurlarını bir arada ve yüksek düzeyde tutmalıdır. Pilota verilen talimatta yapılabilecek en küçük hata , uçağın başka bir uçakla havada çarpışmasına ya da yakın geçmesine sebebiyet verebilir.
Mesleki sorumluluğun en yüksek derecede olduğu Hava Trafik Kontrol Mesleği, ABD üniversitelerinde yapılan araştırmalar sonucunda en stresli 3 meslek arasında yer almıştır
Hava trafik kontrolörlüğü mesleğinin dünya standardı, pilota yakın maaş almaktır, kontrolörlerin çalışma koşulları, dinlenme süreleri çok önemlidir; bazı ülkelerde 2 saat çalışıp 2.5 saat dinlenme hakları vardır. Günde 6 ila 8 satten fazla hiçbir şekilde çalıştırılmazlar. Çünkü dünyanın en zor mesleklerinden biridir, sürekli olarak dikkat etmek zorundadırlar. Bir maden işçisi kadar bedenleri de bundan etkilenir, gözleri etkilenir, beyinleri etkilenir, kalpleri etkilenir. Bu yüzden, insanın bu kadar kendisini bütünüyle vermesi gereken bir başka meslek grubu belki de yoktur. Pilotluk bile bana göre bir hava trafik kontrolörünün taşıdığı risk kadar risk taşımamaktadır. Elbette pilotların yaptığı işi de çok önemsiyorum ama, sonuçta uçağı kaldırdiktan, sonra uçağı otopilota alır, bir süre öyle yol alır, sonra riskleri paylaşır. Ancak, bir hava trafik kontrolörü öyle değildir. Hava trafik kontrolörü işinin başına geçtiği andan işini bıraktığı ana kadar ki, bırakırken de belirli sorumlulukları vardır, asla gözünü o ekranlardan, insanlarla olan ilişkilerden koparamaz, ayıramaz. En ufak bir hata bile, birbirine zincirleme geçen kazalar meydana getirir.
Hava trafik kontrolörünün önemi her geçen gün daha çok artmaktadır. Çünkü özellikle havalimanları üzerindeki trafik hızla yoğunlaşmaktadır. Daha hızlı operasyonlar gerekmektedir. Üzerimizden geçen uçak sayıları artmaktadır. Bu yüzden hava trafik kontrolörlüğü, dünün, bugünün olduğu gibi geleceğin de önemli mesleklerinden biridir. Hava trafik kontrolörleri, sıradan insanlar değildir, öncelikle hepsi üniversite mezunudur, yabancı dil bilirler, dikkat, algılama ve çabuk karar verme yetenekleri gelişmiş insanlardır. Eğer biz bu mesleği ekonomik olarak, çalışma koşulları olarak daha yukarılara çekemezsek, yarın Türkiye hava trafik kontrolörü bulmakta ciddi biçimde güçlüğe düşecektir.
Türkiye AB kapısında bir ülkedir. AB standartları içinde de hava trafik konrolörlüğü çok önemli bir meslek dalıdır. Bizim hava trafik kontrolörlerimiz bugün Euro Control ile içiçe çalışmaktadırlar.
Avrupa Hava Trafik Sahası'nın bütün kültürüne, eğitimine ve bilgisine sahiptirler. Türkiye Cumhuriyeti'nin doğu sınırına kadar, hava sahası içinde, her şey güvenlidir. Bu bizim hava trafik kontrolörlerimiz sayesindedir. Bizim doğu sınırımızdan sonra uçaklar, bir yığın riskler ve problemlerle uçmaktadır. Yine dünyanın doğusundan gelip batıya geçen uçak pilotları da, Türk hava sahasına girdikten sonra büyük bir rahatlama duyarlar. Bu da aşağıda, kulelerde muhatap oldukları, yabancı dili doğru dürüst konuşan, verileri uluslarsarası havacılık kurallarına göre kendilerine aktaran, her zaman yardıma hazır hava trafik kontrolörlerimiz sayesindedir.
Saygilarimla
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder