Çarşamba, Temmuz 11, 2007

EĞİTİM SİSTEMLERİNDEN ÖRNEKLER...


Alman eğitim sistemi Alman devletinin eğitime verdiği önem ve ayırdığı güçlü mali kaynak sonucu Avrupa'nın en başarılı eğitim sistemi olmuştur. Refah düzeyinin yüksek olması ve teknolojinin tüm nimetlerini eğitime yönlendiren Alman devleti uzun vadeli çalışmalarının mahsulünü yetiştirdiği nitelikli kadrolarla almaktadır.Çocuk yuvalarından başlamak kaydıyla yüksek öğrenimin bitişine kadar olan tüm devlet okul ve üniversitelerinin giderlerinin büyük bölümünü devlet karşılamakta ve bu yönüyle halen Avrupa’nın parasız eğitim yapılan birkaç ülkesinden biri olma konumunu korumaktadır. Sosyal devlet olma özelliği nedeniyle öğrencilere birçok burs olanağı sunması sonucu Almanya özellikle üniversite öğrenimi görmek isteyen gençlere çok cazip gelmektedir. Bu sebepten Türk öğrencilerinin de genel tercihi Almanya’dır. Alman eğitim sisteminde temelden başlamak koşuluyla sırasıyla öğrenciler şu evrelerden geçerler:
Çocuk Yuvaları:İki ile beş yaş arasındaki çocukların devam ettiği ve ilk temel gelişim eğitimini aldığı çocuk yuvaları zorunlu eğitime tabii değildir. Ancak Almanların yüzde altmıştan fazlası çocuklarını yuvalara göndermektedirler.
İlköğretim Okulları:Almanya’da temel eğitim zorunludur. Çocuklar Ilk Okula altı yaşında başlarlar ve dört sene temel düzeyde bir eğitim alırlar. Ilk Okuldan sonra öğrencilerin 3 farklı seçeneği vardır: bunlar Orta Okul, Kolaylastirilmis Orta okul ve Lise dir.
Ortaokul:Eğitim süresi altı yıldır. Kolaylastirilmis orta okula göre eğitim düzeyi daha yüksektir. Genelde belli bir mesleğe yönelim için temel oluşturur. Ortaokul Bitirme Sınavı başarıyla tamamlayanlar genellikle bir mesleğe yönelik meslek okullarına yada meslek liselerine devam ederler.
Kolaylastirilmis orta okul: eğitim düzeyi basittir ve meslek yaşında kalifiye eleman yetiştirmek için temel bir eğitim sunar. Eğitim süresi beş yıldır.
Lise:Tamamen üniversite ve akademik eğitime yönelik bir temel eğitim sunan lise eğitim düzeyi ilk okuldan sonra en yüksek olan okuldur. Eğitim süresi dokuz yıldır. Liseyi bitiren öğrencilerin ( lise bitirme) sertifikası sınavına girmeleri gerekmektedir. Ancak bu sınavı başarıyla verip sertifikasını alan öğrenciler üniversiteye girme hakkına sahip olabilmektedirler.
Peki bu durum nasıl işlemektedir.
İlk öğretime başlıyan çocuklar 4 sene temel eğitimlerini aldıkdan sonra eğitmenlerinin vereceği bir tavsiye mektubu ile orta eğitimleri için yukarda belirtilen 3 bazı eyaletlerde 4 katagoriye ayrılmış okullara kaydolurlar.Kayıt sırasında tavsiye mektuplarının gösterilmesi şart koşulmuşdur.
Bu durum çocuklarının ilerde ki eğitim seçimlerinde büyük rol oynar.
Peki örnek vermek istersek benim çocuğuma kolaylaştirilmiş bir orta eğitimi
tavsiye edilmiş ise onun ilerde yüksek eğitim yolları baştan kesilmiş olmazmı.
Yasalar bu durum karşısında da bir şans tanımaktadır.Siz çocuğunuzu isterseniz her ne kadar tavsiye mektubunda basit bir orta okul tavsiye edilmiş ise de onu yüksek kaliteli bir liseye kayıt yaptırabilirsiniz.Bu hak size şartlı olarak tanınmışdir.
Çocuğunuz ilk dönemde diğer çocuklarla birlikde uyum sağladığı taktirde bu da alacağı notlarla belli olmaktadır.Eğitimine devam edebilir.Yoksa 1.nci dönemde
başarı gösterememiş ise hemen bir alt düzeyde ki okula kaydırılır.Bu durum aynen orada da geçerlidir.Orada da bir dönem başarı gösteremediği taktirde tekrar daha da düşük eğitim veren bir okula kaydırılır.Bu durum çocuğunuzun öğrenme kapasitesine bağlı olarak.Beyinsel özürlü eğitim okulana kadar gidebilir.
Bu durum çocuklar arasında eğitim kalitesini muhafaza edilebilmesi olarak düzenlenmişdir.
Peki verilen derslerin bu 3- veya 4 katagoride okullarda nasıl olmaktadır.
Dersler aynen işlenmektedir.Değişen tek şey o derslerin içerikliğidir.Okulun eğitim düzeyine göre yapılan dersin çok daha yönlü öğretilmesidir .
Bunu bir örnekle göstermek istersek.Kolaylaştırılmış bir orta okulda :
I.nci dünya savaşını inceledikleri zaman, ne zaman başladığı ve bittiği kimler arasında olduğu olarak okunmasına karşı.Bir katagori yüksek okulda aynı anda o ders okunduğu zaman çıkış nedenleri alt yapısı eklenmiş olarak geçer.Eğer eğitim düzeyi lise ayarı bir okul ise o konu çok daha geniş olarak alınır.Sosyal ve politik içerikliği vs.vs. olarak işlenir.Her ne kadar dersler aynı anda işlense bile içerikliği gitmiş olduğunuz okulun katagorisine göre çok yönlü işlenmesidir.
Yukarda grafikde gösterildiği gibi eğer başarı ile orta eğitimi bitirdikden sonra
lise ayarı okullarda son üç dönem alacağınız not ortalaması ile bitirme imtihanına girme hakkını kazanır.Bu imtihani da başarı ile verdiğiniz taktirde sizlere bütün üniversite kapıları açılmışdır
.
Bu sistem çocukların zorlanmadan kendi eğitim kapasitelerine göre düşünülmüş bir sistem olarak kabul edilmişdir.Her çocuk için şanslar eşittir.
Bu eğitim sistemi ile ülkenin ileriye doğru dönük kaliteli elemana sahip olmasına ve ekonomik ve sosyal yaşam düzeyini yüksek tutma amaçını taşımaktadır.
Her zaman bu sistem başarılı olmuşmudur diye sorulacak olursa bunu cevaplamak çok zordur.O durum ülkenin politik olarak sağlam raylar üzerinde
oturtulmasına bağlıdır.Her ne kadar eğitim kalitesi yüksek olsa dahi.Yanlış politikalar bu yüksek eğitimi yerle bir edebilir.
Yanlış atılımlarla bir zamanlar doktor ve öğretmenlerin açıkda kalması gibi.
Veya bu gün olduğu gibi Yüksek teknoloji alnında veya kaliteli işçi konumunda açığın çok büyük olması dışardan gelecek elemanlara ihtiyaç duyulması gibi.
Saygılarla.

Hiç yorum yok: