Pazar, Temmuz 16, 2006

PAZAR SOHBETINDE BIR ISTANBUL'LU





Anlatimimiza kaldigimiz yerden devam edelim.Belki diyeceksiniz o günler ne güzelmis diye.Nerede o günler de, diye bilirsiniz.Istanbul'un belki biraz olsun cehresi degisti.Yollar
köprüler,20 katli binalar.Insanin gözü herseye cok cabuk alisir.O günleri seven insanlar bu günleride sever.Belki o günleri bu kadar güzel kilan sey cok kültürlülük ve insanin degerinin
olmasiydi. Belki o sehrin güzelligini; O sehri yaratan insanlariydi.Kaideleri sayginin bir isareti idi.
Bir ufacik kagit parcasi ile cok sey anlatabiliyordunuz.Kartvizit'den bahs etmistim.Örnegin ziyareti tevdi etttiginiz yerde, bulamadiginiz kisiye birakacaginiz notun bile bir usulu adabi vardi , eger o zati muhterem sizden büyük bir kisi ise kartvizitin sag kösesini ice dogru kivirirdiniz.Eger o bir hanfendi ise sol kösesi ice kivrilirdi ki,bu bir tipki öne dogru basinizla verilen bir selamin gösterisi idi.Temizlik konusu ilk önce evin sokak kapisindan baslardi.Ziyaret edeceginiz evin sokak kapisinin temizligi o evin icininde en az o kadar temiz oldugunun isareti idi.Peki bu güzel insanlar cok mu zengindi.Hayir tam aksine cogunluk maddi yönden orta halli hatta onun altinda olan kisilerdi.Arada bir fark vardi onlar bunun farkina varmazlardi.Bunun tek nedeni hali vakti yerinde olan insanlar zenginliklerini teshir etmezlerdi.Mahalle bakkallari tipki bu günkü Muhtarlar gibiydi her kezin yasam tarzlarini bilirlerdi.Memur sinifinin defterleri aylik,esnaf sinifin defterleri günlük,yövmiyeci sinifinin defteri haftalik olurdu.Birde kimsesiz,yetim dul sinifi vardiki onlarin defterleri ise bos olurdu.O defter o mahallenin tipki bir namusu idi.Önümüz ramazan onu ayri cok yönlü yazmak istiyorum, ama burada biraz deginmek istiyorum.Bu sehrin camileri o zamanlar o insanlar icin bu günlere, hic benzemiyen bir deger tasiyordu.Ne demek istedigimi belki anlamissinizdir.Hanim efendilerin Ramazan günlerinde yasam tarzlari degisirdi.Günün agar yükünü iftar dan sonra cikarirlardi.Hem orucun hemde iftar hazirliklarini iftardan sonra 3 lü 5 li guruplarla cami ziyaretleri ile üzerlerinden atarlardi.Her gün ayri bir camiiye gidilir.Teravi namazlarini kilarlardi.Gecenin cok sesligi onlarin yorgunluklarini alirdi.Ilerdeki sohbetler de Bayram ve Büyüklerin ziyaretlerini de anlatmaya calisacagim.Yardimlasma nin adi " ah kardes filanca sey pisirdim kokmustur olurdu" veya bizimki sag olsun bana almis olmuyor.Gel bir sen dene.Cocuk iste carcabuk büyüyor.Bir kere giydiler olmuyor artik, belki seninkilerine olur.O kiyafet esasinda hic giyilmemisti.Bir de lokantalar vardi.Baver kardes bir yorumunda ayva tatlisi yedigi bir yerden bahs etmisti.Orada bile halen son masa ya müsteri alinmaz.Lokantalarin son masalarinin müsterileri Tanri müsterileri idi.Onlarin garsonlari ise o mekanin sahibi idi.Servisi bizzat kendileri yapar.Sonun da hesabin bereket olduguna inanan o kisi, o masanin müsterisini bizzat kapiya kadar ugurlar tekrar bekleriz diyerek selamlardi.
Delikanli olmak,Cocuk olmak, aile Babasi olmak.Oturdugu sokak ta ki yasamda cok yönlü rajon isterdi.Her sokagin bir abisi vardi.O ne derse o olurdu.Sikimi onun disinda bir hareket edebilelim.Karnemizi aldigimiz zaman ilk önce o görürdü alacagimiz ceza, ilk önce ondan olurdu.
Sokakta oyunumuzun bile kaideleri ile ondan sorulurdu.Sonra bir gün olur o agbi evlenir aile babasi olur, onun yerini bir baska agbiler alirdi.Onlar o sokaktaki ucan kustan bile haberleri olurdu.Bir gün o sokagin aile babalarinin o agbimizin nasil kulagini cektigine gizlice sahit olmustum.Demek ki.Onun sorumluluklari bir baska yerden omuzlarina yüklenmisti.O insanlar en az iki lisan bilirlerdi.Birde simdi daha iyi anliyabildigim konu ise.Muhitlerin birbiri ile yarismasi idi.Aklimda kalan cok sey daha var ama Pazarin tadi burada kalsin.Belki o eski Istanbul'lu insanlari ziyaret etmek istersiniz.Sizi yolunuzdan ala koymiyayim.Beni dinlediginiz icin hürmetle önünüzde egilirim.Kalin saglicakla bütün iyilikler gönlünüzce olsun.

Beni sevdin Istanbul

Bense sevgine cevap veremedim.

Beni kollarinda büyüttün Istanbul

Bense degerini bilemedim.

Simdi orada dimdik, ayakta Istanbul,

Bense seni icime us'uma kilitledim.
Saygilarimla.

Hiç yorum yok: